Praktijk Elastiekje 
Kindercoaching

Integratieve kindercoaching

Achter elk gedrag gaan gevoelens schuil, bewust of onbewust. Kinderen willen wat vertellen met het gedrag dat ouders liever niet zien. Een kind is zelf ook liever niet onzeker, ongehoorzaam, boos, druk, jaloers, boos of juist bang. Je kind beschermt zichzelf met dit gedrag tegen een naar gevoel van binnen, wat soms voor je kind zelf ook nog onbekend is. Met het gedrag dat jij als ouder niet prettig vindt, vertelt je kind je eigenlijk wat het nodig heeft. Dit gedrag zal verdwijnen, als je kind goed in z'n vel zit. 

Ieder kind reageert verschillend
De reden waarom kinderen bepaald gedrag zijn gaan vertonen, verschilt per kind. Dezelfde ervaringen kunnen immers op het ene kind een andere impact hebben dan op het andere. Zo kan iets ogenschijnlijk kleins voor een kind toch grote impact hebben. En iets dat jaren geleden is gebeurd, nog steeds een rol spelen. Reacties op het gedrag door volwassenen verergert het probleemgedrag soms.

Het kind is expert in het eigen lijf
In de integratieve aanpak die ik hanteer als coach staat het kind centraal. 'Het kind weet het zelf (bewust of onbewust), het kind kan het zelf (met hulp van binnen en buiten) en het kind doet het zelf (kiest zelf de middelen en materialen)', is het uitgangspunt. Het kind is expert in zijn / haar eigen lijf en kan het probleem zelf oplossen. Sterker nog: een verandering kan pas plaats vinden, als het kind het zelf wil. Wat wel kan, is de veranderbereidheid en het verandervermogen van het kind stimuleren. Dus het kind als het ware een duwtje in de ruw geven.

Beeldend vermogen en spelenderwijs coachen
Het kind kan hierbij hierbij van mij als coach wat hulp krijgen. Hiervoor hanteer ik een daarvoor ontwikkeld model. De (integratieve) kindercounseling is dus procesgericht. Ik help je kind graag om op te sporen wat het probleemgedrag veroorzaakt en de blokkade op te heffen die de vervelende gevoelens veroorzaken. Zodat het kind leert om zich te voelen en gedragen zoals hij of zij zelf wil. 

"In de sessies spreek ik het zelfhelend en beeldend vermogen van kinderen aan"

In mijn praktijkruimte werk ik met allerlei soorten speelgoed. Dat komt goed van pas. Want in mijn sessies spreek ik het zelfhelend en beeldend vermogen van het kinderen aan. Dat is juist bij kinderen goed mogelijk, omdat kinderen nog op een andere manier denken dan volwassenen. Kinderen hebben nog veel makkelijker toegang tot hun binnenwereld. Ze hebben bovendien nog geen last van allerlei beperkingen in denken. En zijn veel flexibeler, net als een elastiekje! Dat vind ik zo leuk aan het werken met kinderen. Overigens bepaalt het kind de vorm van de sessie. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van spelen, spelletjes doen of knutselen zijn.

Artikel in AD over KLUP-sessies
In het bijvoegde artikel dat verscheen in het AD van 26 november 2020 vertel ik meer over de KLUP-sessies die ik eind 2020 / begin 2021 heb gegeven. Aan de orde komt dat ik kinderen help om grip te krijgen op hoe ze zich voelen. Ga je op weg naar je put of geluk?

Wil je meer weten over integratieve kindercoaching en mijn werkwijze? Bel me dan gerust op of neem contact op via het contactformulier in, zie ook: contact.